To zdjęcie
"trzynastego kosza
na ułomki"
prowadzi
do szczegółów
przedsięwzięcia:









Kliknij w okładkę poniżej
i dowiedz się
o "Co to, to nie".
Nowa książka
Haliny Bortnowskiej
z przedmową
Adama Michnika
i posłowiem
Jerzego Sosnowskiego:
"Co to, to nie.
Myślennik
Haliny Bortnowskiej",
książka, która
może stanowić
początek istotnej debaty
o tym,
jak nie wykluczać
i jednocześnie
trzymać standardy








W sprzedaży są jeszcze
ostatnie egzemplarze
poprzednich książek, wystarczy kliknąć w okładki:

Książka
"Wszystko będzie
inaczej"


Książka do czytania
w całości za darmo
w Cyfrowej Bibliotece Narodowej
Polona

- nie tylko
na Adwent


---

Jestem uparcie nazywana publicystką katolicką , bo wielu redaktorom zależy na tym, by pokazać istnienie opinii katolickiej tego typu, co moja. Uzupełniam paletę. Redaktorzy mogą się kierować szlachetnymi względami. Bardziej liczyłabym się dla nich jako reprezentantka Kościoła niż mogę znaczyć po prostu jako ja. Biorąc realnie - tak na pewno jest.

Może szkoda - ale ja nie chcę z tego korzystać. Czuję w sobie głęboką niechęć do uzurpowania sobie tytułu, który właściwie każdy może zakwestionować: w imieniu władzy piastowanej w Kościele, albo w przekonaniu, że lepiej wie, co się z katolicyzmem zgadza, a co nie.

Jako publicystka bezprzymiotnikowa jestem świadkiem swojej wiary wolnym i dobrowolnym. Każdy może sam ocenić, z jakich pozycji wychodzę, dlaczego mówię to, co mówię. Racje zawarte są w tekście, nie w podpisie piszącego. Proszę o tej deklaracji łaskawie pamiętać czytając ten blog i inne moje publikacje.

Blog > Komentarze do wpisu

Światło Pamięci dla Władysława Bartoszewskiego

Kim był dla mnie? Jak dla wielu - postacią z pokolenia starszych braci i ich kolegów. Był już młodym - mężczyzną, gdy ja jeszcze tylko dziewczynką. Z racji 10 lat różnicy wieku pamiętaliśmy to samo, choć z odmiennej perspektywy.

Okupacyjna Warszawa, plakaty o ulicznych egzekucjach i te egzekucje widziane zza rogu, zza pleców dorosłych. Młody Bartoszewski pisał meldunki i raporty. Ja na razie tylko uczyłam się pamiętać, bo jestem i będę świadkiem. Przyjaciele mówią teraz, że we Władku była wtedy silna wola walki, ale nie było nienawiści. Niestety ja - mała dziewczynka nienawidziłam Niemców naprawdę, choć jeszcze do prawdziwego udziału w walce nie dorosłam. Ani do chrześcijaństwa takiego jak Bartoszewskiego.
Powstanie. Przeżyłam pierwsze kilka dni jego trwania, potem "Zieleniak" i wywiezienie do obozu rozdzielczego pod Wrocławiem (Burgweide). To się ani z daleka nie umywa do doświadczeń Bartoszewskiego w Auschwitz, ale kiedy go słuchałam - powracał widok i zapach baraków, także  i to, że odnalazłam siebie w takim miejscu.   Nienawiść, życzenie wszelkiego złego, odrzucanie poza człowieczeństwo. Wszystko to przestało być odpowiedzią.
A później spotkania z Bartoszewskim i z jego tekstami w Tygodniku Powszechnym umocniły moją pogardę dla nienawiści jako odpowiedzi.
Był dla mnie bardzo ważnym człowiekiem a także - nie umiem wyjaśnić w jaki sposób  - rzeczywistym filarem bezpieczeństwa.

Żałuję, że mnie wyprzedził w drodze tam, dokąd zmierzaliśmy od tak dawna. Tam, dokąd zmierzamy wszyscy będziemy jednym pokoleniem, gdy Ten, co to obiecał będzie wszystkim we wszystkich. "Giętkim uczyni to, co zesztywniało, rozgrzeje wystygłe, uzdrowi schorzałe, da radość wieczystą".
Z Podlasia - sercem towarzyszę uroczystościom pożegnalnym i zawartemu w nich zobowiązaniu korzystania z doświadczenia i etycznego wzoru śp. Władysława Bartoszewskiego.


poniedziałek, 27 kwietnia 2015, halina.bortnowska

Polecane wpisy

Komentarze
2015/05/28 10:08:26
Zakład Filozofii i Bioetyki ul. Michałowskiego 12, 31-126 Kraków
Collegium Medicum strona domowa: www.bioetyka.cm-uj.krakow.pl/
Uniwersytet Jagielloński

kontakt: marta.szabat@uj.edu.pl


Szanowna Pani,

chcielibyśmy zaprosić Panią do wygłoszenia gościnnego wykładu na konferencji Problematyka umierania i śmierci w perspektywie medyczno-kulturowej organizowanej przez nasz Zakład Filozofii i Bioetyki w dniach 20 i 21 listopada 2015. W piątkowe popołudnie [20 listopada] lub w sobotnie przedpołudnie [21 listopada] przewidujemy sesję plenarną z udziałem gości specjalnych i byłoby nam niezmiernie miło, gdyby zechciała się Pani zgodzić na ok. półgodzinne wystąpienie.
Wszelkie dodatkowe informacje będziemy przesyłać po podjęciu przez Panią decyzji.

Z wyrazami szacunku
Marta Szabat - organizatorka konferencji


Cel i tematyka konferencji

Celem konferencji jest pogłębienie namysłu nad umieraniem i śmiercią w aspektach medycznych, prawnych, etyczno-filozoficznych, psychologicznych, socjologicznych i kulturowych. Mile widziane są więc prezentacje dotyczące zarówno specjalistycznego, jak i szerokiego kontekstu umierania i śmierci. Do nadsyłania propozycji wystąpień zapraszamy przedstawicieli ochrony zdrowia, prawników, etyków, filozofów, psychologów, socjologów, historyków, kulturoznawców i wszystkie osoby zainteresowane tematyką konferencji.

konferencja będzie dotyczyła następujących zagadnień:

Problematyka medycyny i opieki paliatywnej od strony praktycznej

-komunikacja w opiece paliatywnej [personel medyczny pacjent; modele komunikacji w świetle autonomii pacjentów]
-zagadnienia związane z leczeniem przeciwbólowym [wyzwana współczesnej medycyny bólu]
-dylematy etyczne w medycynie i w opiece paliatywnej
-zagadnienia związane z sedacją terminalną
-uporczywa terapia
-daremna terapia

Prawne i etyczne aspekty związane z prawem pacjenta do autonomii
-problematyka autonomii pacjentów w świetle obowiązujących przepisów prawa w Polsce i na świecie
-poszczególne przypadki odpowiedzialności lekarza [świadoma zgoda na leczenie, formy zgody, przymus leczenia, zwłoka lub zaniechanie wykonania zabiegu i inne]
-społeczna ocena eutanazji, samobójstwa, testamentu życia
-godne życie a eutanazja
-przyzwolenie na śmierć a eutanazja

Pobieranie narządów po śmierci [konteksty medyczne, psychologiczne, kulturowe]

-model zgody domniemanej w kontekście innych modeli dawstwa
-psychologiczne i społeczne uwarunkowania zgody na pobieranie narządów od osób bliskich
-autonomia dawcy a wola rodziny

Współczesne wyzwania w psychoonkologii
-przekazywanie informacji o rozpoznaniu choroby nowotworowej [dorośli, dzieci]
-psychoonkologia w praktyce klinicznej
-strategie radzenia sobie z lękiem, cierpieniem, stresem

Śmierć i umieranie w różnych kulturach
-antropotanatologia i jej różne ujęcia
-filozofia umierania i śmierci
-śmierć jako kulturowy fenomen
-zwyczaje i obyczaje związane z umieraniem i śmiercią
-normatywny wymiar umierania i śmierci na tle cywilizacyjnych przemian

Śmierć społeczna
-ageism
-wykluczanie innych jako forma śmierci społecznej
-choroby, które mogą stygmatyzować AIDS, nowotwór